środa, 26 lutego 2014

Ważne gdy dojdziecie do poszywania kadłuba.
Poszywanie części dziobowej pasa obłowego Setki A.
Należy to zrobić w ten sam sposób i w takiej samej kolejności jak w Skwarku. Zobaczcie na tym blogu fotografie i opis z maja 2012.

Jeszcze wykorzystam korespondencję do Piotra Dobrowolskiego :
Mniejsze niż w starej Setce promienie gięcia pasa obłowego na dziobie
wynikają z "modniejszych" kształtów,  przejścia ostrzejszym łukiem w pionową
dziobnicę. Niestety zawsze jest coś za coś. Powierzchnia jest rozwijalna ale
gięcie grubej sklejki wymaga większych sił. Łuk na wręgu E należy obrabiać
tak by sklejka układała się jak najłatwiej. Za każdym razem budując Setkę
najpierw, gdy wzdłużniki mogły się jeszcze nieco naddać, poszywałem pasy
obłowe a potem bardzo łatwy do ułożenia pas denny.

Taką otrzymałem odpowiedź:
Problem z gięciem obła rozwiązany, kilka ruchów strugiem i sklejka 10 daje się dogiąć pod naciskiem ciała :)

Tak więc Wrocław goni Ząbki a ja podziwiając budowę Atoma nie wykazałem się refleksem i nie powiedziałem stop, najpierw obło.

6 komentarzy:

  1. Witam,
    buduje takze "nowsza" setke (nie na regaty) i jestem na etapie konczenia poszycia. Kadlub poszywam gabonowa sklejka 9mm. Osobiscie nie bylem w stanie oblozyc 9mm sklejki do zakladanych konstrukcyjnych ksztaltow wregu E. Sklejka pekala nawet przymoczeniu i parowaniu sklejki przez 2 dni trzymana do wzdluznikow na sciskach. Skeljka gabonowa jest bardzo krucha i nie lubi za bardzo giecia. Ostatecznie zmniejszylem wypuklosc pasa oblowego na wregu E i poszerzylem go w szerokosci pasa dennego, przez co sklejka gnie sie tylko w jednym kierunku i nie ma tzw S-ki na wzdluzniku.
    Pozdrowienia
    M

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kadłub ze sklejki gabonowej 9mm, ze względu na jej właściwości zdecydowanie należy polaminować stosując na dnie i burtach zbrojenie z tkaniny szklanej 600 G/m2 łącznie (np. 3x200G/m2) i żywicę epoksydową. sklejka gabonowa jest lekka więc uzasadnione może być jej zastosowanie na wysoko położonych powierzchniach ( pokład, kokpit).

      Usuń
  2. Janusz nie podkręcaj tempa:))) Atom czeka na odwrócenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluję postępu i jakości prac i tylko przy okazji podziwiam tempo. Niech wszyscy zbudują porządną i bezawaryjną łódkę.

      Usuń
  3. Sklejka gabonowa wzbudziła emocje i pytania więc muszę wyraźnie wyjaśnić. Nie polecam takiej sklejki na poszycie kadłuba. Jeżeli została użyta to wymaga wzmocnienia laminatem epoksydowo-szklanym. Zdecydowanie mocniejsza i pozwalająca się nieporównanie lepiej doginać jest np. krajowa sklejka brzozowa. Przy okazji dwa razy tańsza.
    Kilka parametrów dla porównania
    gęstość; gabon - 430 kg/m3 brzoza - 650 kg/m3
    wytrzymałość na zginanie: gabon - 70 MPa brzoza - 120 MPa
    wytrzymałość na rozciąganie: gabon - 60 MPa brzoza - 140MPa
    moduł sprężystości przy zginaniu: gabon - 3000MPa brzoza - 15000MPa

    OdpowiedzUsuń
  4. P.S. Nie polecam do regat przez Atlantyk bo jak chce się mieć leciutką łódkę na jeziora to już co innego.

    OdpowiedzUsuń