czwartek, 22 listopada 2018

Setka bardziej uniwersalna

    Co zrobić by tym samym jachtem móc pływać po morzu i po płytkich jeziorach? Czy coś trzeba zmienić w konstrukcji dna setki żeby można było przykręcić płetwę balastową do kadłuba wersji mieczowej bez usuwania skrzyni a po odkręceniu bulbkila i zaślepieniu otworów ponownie pływać mieczówką?

   W wersji balastowej bulbkil setki jest przykręcony do kadłuba dziesięcioma śrubami M12 przechodzącymi przez 5 denników. W wersji mieczowej denników jest mniej i mają mniejsze przekroje. Jeżeli chcemy do kadłuba ze  skrzynką mieczową przykręcać bulbkil to musimy wykonać denniki takie jak dla wersji balastowej. Dwa z denników muszą jednak mieć wycięty fragment środkowy by możliwy był montaż skrzyni mieczowej.
                                              1. Płetwa balastowa przykręcona pod skrzynką mieczową

Stalowy kołnierz bulbkila ma wymiary 1300 x 200 x 5. Aby usztywnić dno w obszarze przeciętych denników poszerzymy stalowy kołnierz płetwy balastowej i do przeciętych denników przykręcimy podwójnie. W takim wykonaniu bulbkil będzie przykręcony 14 śrubami M12. Dno z lewej i prawej strony skrzyni nie będzie względem siębie ulegało przesunięciu więc obciążenia nie będą przenoszone na skrzynkę mieczową. Wyeliminowana została możliwość jej uszkodzenia.
                                       2. Poszerzony kołnierz płetwy balastowej

                          3. Przykręcenie balastu do denników w obszarze skrzyni mieczowej

1. Denniki należy wykonać jak dla wersji balastowej z poniższymi zmianami.
2. Dennik na wręgu C montujemy od strony rufy a nie od strony dziobu.
3. Dwa denniki między wręgami C i D przecinamy dla wpuszczenia skrzyni mieczowej.
4. Wklejamy węzłówki łączcące przecięte denniki ze skrzynią mieczową.
5. Kołnierz płetwy balastowej wykonujemy nie jako równy pas blachy lecz wg rys. 2
6. Do dennika między wręgami B i C oraz do denników na wręgach C i D płetwę przykręcamy tak jak w wersji balastowej.
7. Do denników między wręgami C i D (przeciętych) płetwę przykręcamy podwójnie, tak jak na rys 3
8. Przed przykręceniem bulbkila wyjmujemy balast wewnętrzny i miecz oraz odkręcamy kątowniki tworzące zawiesie miecza.
9, Bulbkil przykręcamy uszczelniając otwory szczeliwem elastycznym.

Tak wykonana płetwa pozwoli żeglować równie bezpiecznie jak wersją balastową setki i będzie cięższa o 8 kg od płetwy typowej dla wersji balastowej.

1 komentarz:

  1. Super. To rozszerzenie dokumentacji być może spowoduje, że wychylę kiedyś nos poza jeziora.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń